Whole30 dag 15 – halvvägs!

Idag, den 30 januari, har jag sett många som precis gått i mål på sina Whole30-utmaningar – alla de som startade direkt när det nya året började. Själv har jag halva kvar…men faktiskt också hälften gjort! Min lunchdejt idag blev inställd och jag hade ingen matlåda i reserv, så ut på stan och leta nåt vettigt att äta. Hamnade till slut på Hemköp och var på väg att ta en grillad kyckling när jag upptäckte laxen. Varmrökt lax, 125 g, endast lax och salt – perfekt! Plockade ihop en sallad med bl a ägg, räkor och avocado från deras salladsbuffé och så var lunchen fixad. Tyckte det blev en rejäl sallad och tog dessutom ett mellanmål på eftermiddagen, men ändå var jag jättehungrig när jag kom hem. Och nu efter middagen är jag hungrig igen, så det får bli lite nötter till kvällsmål. Kanske var all löpning imorse som satte fart på förbränningen 😉

Dagens mat
Frukost: köttfärsfrittata
Lunch: lax-, ägg-, räk- och avocadosallad
Mellanmål: parmaskinka
Middag: cinnamon beef stew, broccolimix, surkål, oliver och aioli
Kvällsmål: cashewnötter

Ikväll har jag packat väskan dessutom, för imorgon börjar ett nytt äventyr för min del…nervöst, pirrigt, häftigt, spännande – och lite skrämmande – vad har jag gett mig in på?! Får se om det blir en rapport imorgon kväll 🙂

20130130-202941.jpg

Whole30 dag 14

Ännu en dag som flutit på ganska bra, var sugen på nåt gott efter middagen men tror det mest berodde på att det blev lite för lite middag helt enkelt. Så, då fick det bli ett kvällsmål också.

Dagens mat
Frukost: köttfärsfrittata
Lunch: cinnamon beef stew med rostad vitkål
Middag: chocolate chili, morot, tomat, surkål, avocado
Kvällsmål: fläskkarrékotlett

20130129-203045.jpg

Koppla ner och koppla av

Läs mer här, ett jättebra blogginlägg från Whole9. Själv längtar jag efter långa promenader i skogen, skidturer på fjället eller varför inte en mysig picknick i en park – att bara vara nära naturen, utan telefoner, tv och allt som ständigt pockar på uppmärksamheten annars. Längtar tills vi får flytta nånstans närmare en skog, så att det inte behöver bli ett helt projekt bara för att man vill komma ut och vandra. Längtar t o m efter en bil ibland, bara för att kunna sticka iväg långt ut i naturen när andan faller på. Det allra bästa stället för mig, där jag verkligen kan koppla ner, koppla av och bara vara är uppe i fjällen i vår stuga. Ingen tv, dålig mobiltäckning och “bara” en gammal radio. Men, det räcker mer än väl med en sprakande brasa efter en dags skidåkning, något gott att äta och sedan bara umgås. Känner verkligen att jag behöver bli bättre på att ta mig tid till att göra ingenting, eller helt enkelt läsa en bok istället för att slå på tvn.

Vad är avkoppling för dig?

Löpintervaller och morgonyoga

Imorse fick jag tyvärr åka själv till gymet, då Martin är lite krasslig. Men, bättre att ta det säkra före det osäkra och vila tills man känner sig pigg igen! Jag gjorde ett nytt försök med löpintervaller idag, trots förra veckans debacle. Såg dock till att ta ett löpband utan lutning! På schemat idag stod 3×3 min, med 3 min vila mellan varje intervall. Gick ut lite för hårt på 15, så första intervallen blev inte riktigt 3 min…sedan sänkte jag till 13 och de två nästa intervallerna var inga problem. Känns som det kan ta ett tag att hitta lagom tempo på intervallerna eftersom jag inte är så van att springa. Men det är bara att köra på så ger det sig så småningom! Efter löpningen var det dags för yoga, det här morgonpasset är ganska utmanande och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om passet. Särskilt på morgonen föredrar jag nog lite mjukare yoga och inte så snabba flöden. Å andra sidan är det bra med variation och utmaningar och att gå utanför sin comfort zone. Det var mycket benstyrka och även tufft för vaderna, speciellt efter löpningen. Och efter gårdagens alla marklyft. Ska bli skönt att komma hem och landa i soffan sen ikväll helt enkelt 🙂

Whole30 dag 13

Nästan halvvägs nu – heja heja! Går ganska lätt för tillfället och det känns riktigt bra. Precis som Martin skrev förut blev det en kanonbra start på veckan med passet imorse. CrossFit är roligaste träningen nånsin! Och med det goa gänget vi är kan det inte bli bättre. Idag blev det även ett yogapass när jag kom hem från jobbet, riktigt skönt att sträcka ut och landa i kroppen igen. Och jäkligt jobbigt emellanåt också. Men, jag behöver mycket yoga nu så det är bara att köra på så vet jag att jag kommer njuta mer och mer av det.

Dagens mat
Frukost: vår härliga köttfärsfrittata med svamp och purjo denna vecka
Lunch: cinnamon beef stew med rostad vitkål
Mellanmål: parmaskinka
Middag: chocolate chili med råkostmix, avocado, surkål, oliver

20130128-194336.jpg

Nästan Diane

Hej alla!

Idag har vi börjat veckan på bästa sätt, med bästa coachen, med bästa gruppen! Ja ni förstå det är magiskt 😉

Styrka:
Marklyft 5,5,5,3,3,3
Susanne tog lätt 77,5kg och en bonus etta på hela 80 kokosnötter!
Själv drog man till med PB (ja, jag har flera PB för att ha koll på att jag ökar. PB i 1RM och 3. Så 117,5kg blev det och jag kände att jag har MER att ge.

Metcon: Nästan Diane
21-15-9
Marklyft M 80kg S 50kg
Divebombera på M och HR Push ups på S

Susanne vann över mig idag på 3:58 och jag kom in på 4:06 Är toknöjd över dagens pass.

20130128-185458.jpg

/Martin

Whole30 dag 12

Just nu känns det som att dagarna går väldigt fort – redan söndag och ny vecka imorgon. Härligt! Har lagat så mycket god mat idag så ser redan fram emot matlådorna som väntar till veckan 🙂 Igår var humöret verkligen i botten, som tur är gick det över ganska snabbt och idag vaknade jag på rätt sida 😉 En lugn och skön söndag med handling, matlagning, en promenad i blåsten, ett yogapass (det blev av till slut!) och lite mer fixande i köket. Plus Vinterstudion förstås! Alltid vinterstudion på helgerna här – snart drar alla VM igång också, då blir det ännu mer tid i soffan!

Dagens mat
Frukost: äggröra med knaperstekt bacon och varmt citronvatten
Lunch: lammköttbullar och sallad, surkål
Mellanmål: ägglatte (mixa ihop espresso, ett ägg, 1 msk kokosfett, kanel och kardemumma och så mycket hett vatten som behövs – recept från Cecilia Folkesson)
Middag: chocolate chili (recept från Well Fed igen – sååååååå gott!!!) med rucola-, rödlök- och gurksallad (dressing på citronolivolja, balsamvinäger och lite flingsalt – mums!)

20130127-195524.jpg

20130127-195530.jpg