Året som gått: 2013

2013 är till ända och ett nytt år har tagit sin början. Innan vi ser fram emot allt fantastiskt som år 2014 förhoppningsvis har med sig så blickar vi tillbaka för att sammanfatta hur det gick förra året – vad var det egentligen som hände?

Jo, 2013 blev första året då vi körde crossfit fullt ut hela året. Det var också året då Early Birds flög ur sitt trygga bo på Fysiken och landade på CrossFit Göta Masthugget, där utvecklingen har gått spikrakt uppåt. Vi gästtränade på CrossFit Nordic, CrossFit S2S Bali, CrossFit Evolving i London, CrossFit Örebro och CrossFit Södermalm. Tack till alla boxar för härliga pass och massa inspiration!
215

2013 var året då jag påbörjade – och, efter en lång och snårig väg med många möjliga fallgropar och hinder, slutförde – min viryayogalärarutbildning och numera är jag “RYT 200 h yoga teacher”! Grattis till mig!
Susannes iPhone 131225 120

2013 var året då vi åkte till paradisön Bali och njöt av sol och värme, bad och snorkling, yoga och rawfood, färskpressad ananasjuice och ångkokt anka.
Susannes iPhone 131225 015

2013 var året då vi flyttade till vår fantastiska lägenhet med ett kök där vi äntligen kan laga mat tillsammans. Och njuta av en underbar utsikt. Några nya paleoböcker hittade hem till oss och Paleo for chocolate lovers är redan en given favorit. Massor av recept testades och lagades om igen och en hel del av dem har ni sett här på bloggen.

2013 var året då Martin efter ett enormt slit och kämpande och testande äntligen lyckades få till sin squat. Och blev överlycklig när julklappen innehöll ringar från Rogue.

Och, 2013 var även året då vi skulle uppnå de mål som vi satte precis innan det började. Så här gick det:
Susanne
100 kg marklyft – check!
En pullup – check! Tyvärr satte jag den när kameran tyvärr inte var beredd. Sedan kom jag så här nära…

20140101-135637.jpg
50 kg bänkpress – fail! 45 kg har jag klarat, men that’s it. Har ärligt talat inte lagt ner den tid som krävs för att bli bättre här – det behövs specifik bänkpressträning, till skillnad från många andra lyft som jag blir starkare i av den vanliga crossfitträningen.
60 sekunder i kråkan – fail! Inte heller här har jag övat tillräckligt, så enkelt är det.
5 dygnsfastor – 2 gjorde jag, på den tredje blev jag sjuk och avbröt efter 20 timmar. Sen blev det visst inga fler.

En reflektion nu i efterhand är att det verkligen gäller att sätta mål som är viktiga för mig. För de mål som jag verkligen har brytt mig om och som varit viktiga, är också de som jag kämpat för och jobbat på. Och därmed också uppnått. Under året har själva styrkemålen känts mindre och mindre viktiga och mitt fokus har gått över mer och mer till kroppsviktsstyrka och gymnastiska övningar. Som pullupen till exempel. Så, det gäller att ta sig en funderare över vad man är beredd att göra och hur gärna man innerst inne vill nå sina mål – kommer målen från hjärtat och du tror på dig själv, ja då är ju chansen så enormt mycket större att du faktiskt når dem i slutänden!

Martin
1 muscle up – check!
2 ggr kroppsvikten i marklyft=150 kg – check!
50 kg overhead squat – check!
Förbättra tiden på Fran – check! Och en sjukt bra tid dessutom!

2013 var också året då jag satte 5 PB (marklyft 100 kg, front squat 60 kg, back squat 70 kg, clean 50 kg, overhead squat 30 kg) och ääääntligen fixade min första pullup under andra halvan av december och Martin drog till med 3 PB (back squat 105 kg, marklyft 150 kg, front squat 90 kg) under samma tid och satte sin strikta fina muscle up.

Ja, det var i stora drag det som hände under 2013. Så, då kan vi börja se framåt och fundera på målsättningar för 2014!

20140101-141121.jpg

Print Friendly

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *