Barefoot running

20130407-152832.jpgDen här boken fick jag av Susanne och ett par barfotaskor. Nu när vi var iväg till fjällen så passade jag på att börja läsa den. Har kommit tillräckligt långt i den för att få veta det jag behöver innan jag sätter igång. Och idag är det dagen då det börjar. Efter Berlin maraton så har jag inte sprungit en enda meter ute (förutom till bussen haha) och skall springa Göteborgsvarvet. Dock lite lugnare tempo än jag brukar men det är ändå samma sträcka. Tanken var att bara köra crossfitlöpning dvs intervall fram till varvet. Men Susanne har nu fått mig på andra tankar. Efter Berlin så var jag riktigt trött på långlöpningen och behövde ett break. Nu är breaket över MEN… Efter att ha börjat läsa boken så inser jag att jag måste ta det lugnt i början med både tempo och distans. Detta är för att ändra på gamla dåliga vanor samt för att bygga upp kroppen igen för löpning på “rätt” sätt. Så målet för idag blir att springa någonstans mellan 200-1000m i luuuuuugnt tempo för att se hur kroppen reagerar. Kommer återkomma med uppvärmingsövnigar m.m.. I fall någon skulle vilja testa. Det fina i kråksången är ju att de flesta kan testa för man behöver ju INGA skor egentligen.. Men jag som har bebisfötter börjar med “tossor” som jag kallar dem.

Let’s rock and roll!
/Martin

Print Friendly

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *