Berlin maraton del 2

20121006-153230.jpg Ja så här glad var jag när jag insåg att det inte var långt kvar till mål (ca 400-500m) 🙂

Tänkte berätta lite om upplevelsen av mitt andra maraton för er. Började dagen med att äta en bra frukost som bestod av valnötter, frukt, bär och honung som jag blande ihop. Äggröra och kaffe på det. Eftersom det inte fanns bacon och jag ville ha i mig lite mer fett så testade jag smörkaffe. Alltså en klick smör i kaffet 🙂 Det var sådär, men funkade.

Starten för mig var vid 09:10 och eliten 09:00. Det är så imponerande att se eliten springa.. Tror knappt jag hade orkat 50m med dom. Men iaf back to starten, allt kändes bra och dom släppte iväg oss. I år hade jag kommit upp en startgrupp och det märktes. Det var inte så mycket “lufsande ” i början utan mer pang på rödbetan 😉

20121006-154125.jpg som ni ser så är det ganska häftigt när dom släpper iväg.

Första 10km kändes väldigt bra, hade hamnat något efter min tänkte tid på 5min/km men sänkte den stadigt km efter km. Vid 15km tog min första lilla bag med mandelsmör och honung som jag hade köpt i NY. Det funkade KANON, här började jag känna av lite i ena höften så att få något annat att tänka på var inte fel.

21km hälften var klart, temperaturen började stiga.. NU började loppet på allvar. Det är NU man inser att en mara är långt att springa. Här kändes allt fortfarande ok förutom att det märktes på kroppen att jag hade gått ut hårdare än förra året.

27-32km var den absolut värsta sträckan, började få ondare i ena höften, vaderna började kännas stumma, jag var pissenödig, och det kändes som om det var fruktansvärt långt kvar till målet. Här tog jag min andra bag, fokuserade på min andning (tack yogan) och allt härligt jag och Susanne har gjort. Allt jag ville ha här var positiva tankar.

35-40km här började jag springa om folk som ökade vid 27-30km då insåg jag att min plan funkade för mig. Även om det inte var 5min/km så var det ett bra tempo som passade mig perfekt. Här blev båda vaderna rejält stumma och bestämde mig att nu hakar jag inte på någon utan benen får ta mig i mål i den farten som passar dom.

41km springer förbi vårt hotell och inser att tiden kommer bli bra, väldigt bra för mig. Kameran fångar mig på bild, folk står och hejar på, sjunger och tysk umpa-bumpa musik dånar ut över oss.

42,195km jag kommer i MÅL! 3h 44min 16sek!!! Min första tanke “Vad hände nu? Ska jag inte springa mer?!”

När jag kom ut från målet gick jag direkt till mitt favoritstånd Kulau som jag hittade dagen innan.

20121006-155834.jpg Detta köpte jag och återställde mig med 🙂 nej så klart, kokossockret är till när jag och Susanne skall göra någon go drink eller bakning.

Angående återhämtning så kan jag säga att jag har aldrig återställt vätskebalansen så fort som jag gjorde efter det här loppet. Om det var kokosvattnet eller ej vet jag inte men mitt upplägg med paleo inna. och kokosvatten efteråt funkade för mig.

Nu lägger jag löparskorna på hyllan ett tag och går mot nya utmaningar med crossfit! Återkommer angående detta.

Sköt om er nu skall vi njuta av helgen.
/Martin

Print Friendly

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *