Börja med paleo – hur gör man?

Vi fick frågan om hur man gör om man vill testa paleo – och det är klart vi ska svara på det! Finns såklart många olika sätt, så prova dig fram till vad som funkar bäst för just dig. Jag har ju gått från vegetarian som levde på bröd och pasta (och inte fattade hur man kunde bli mätt utan det…) till paleokost och jag lovar, det går! För min egen del har resan dock gått ganska långsamt, jag började dra ner på kolhydraterna efter råd från min PT men åt då fortfarande vegetariskt och mycket baljväxter (så det var fortfarande en hel del kolhydrater). Samtidigt läste jag bl a Sanna Ehdins blogg och fick mycket inspiration från henne och som sagt min PT som gått över till paleo. Var väldigt tveksam till kött (tycker det är helt okej att äta djur, men behandla dem schysst innan) tills jag läste en artikel i Filter och insåg att det faktiskt finns bra kött! Så, jag rullade några köttbullar av Gröna gårdars köttfärs och testade. Det var såå gott! 🙂 Eftersom magen också var glad så körde jag vidare på det. Beställde hem Paleo Solution av Robb Wolf och blev ännu mer övertygad om att det här är helt rätt sätt att äta och leva – samtidigt som jag började må bättre än någonsin. På den vägen är det och jag lär mig fortfarande massa nya saker om vad som passar bäst för mig och vad som inte funkar lika bra. Vi gör absolut undantag emellanåt, men inser varenda gång att vi mår bäst på paleokost!

Men, hur gör man då? Jag tycker det viktigaste är att ta bort allt spannmål, d v s sånt som innehåller gluten. Ofta kan bara det hjälpa mot en uppsvälld mage etc. Sen kan man som sagt köra olika varianter, de flesta böcker jag läser rekommenderar en rivstart med 30 dagar strikt paleo för att man ska se en rejäl skillnad. Sedan kan man testa att lägga till olika livsmedel och se hur man mår av dem. Vill man ta det lite lugnare i början så rekommenderar jag att ta bort allt spannmål och minska kolhydraterna ordentligt. Det här beror också på vad du har som mål, vill du gå ner i vikt kan det underlätta med lågt kolhydratintag, om du är nöjd med vikten och “bara” vill må bättre behöver du kanske inte dra ner lika mycket. Därefter kan du läsa på mer om paleo och skruva till det allt eftersom. Vill du köra strikt direkt – uteslut spannmål, baljväxter, ris, potatis (sötpotatis är okej), mejeriprodukter, processad mat med massa tillsatser, socker etc och ät istället enligt pyramiden nedan – så ren mat som möjligt. Det går att laga enkel och snabb mat även när man äter paleo!

Testa också massa nya recept och produkter, så att det blir roligt att testa paleo! Det går ofta att göra om sina vanliga favoritrecept ganska enkelt. Vi byter t ex all grädde mot kokosmjölk och det funkar jättebra. Här på sidan finns även recept på mandelbröd och paleopizza, om du blir sugen. Ät kött, fisk, fågel, nötter, grönsaker, ägg, bär, ev lite frukt, massa bra fetter (kokosolja och olivolja är bäst). För många verkar frukosten vara det svåraste att byta ut (vanans makt är stor) men det finns alternativ där också. Vi äter för det mesta äggröra med bacon, men du kan lika gärna göra en smoothie på kokosmjölk, frysta hallon och lite vaniljpulver. Är du ute och äter, fråga om du kan få sallad istället för pasta/ris/potatis till och be om lite extra majonäs. Tänk på att du behöver fettet och kom ihåg: du blir inte fet av fett!

En vanlig matdag för oss kan se ut så här:
Frukost: Äggröra med bacon och rödlök eller tomat / Mandelbröd med salami (Kotivaara har en helt utan tillsatser) / Kokospannkakor med bär och uppvispad kokosmjölk (istället för grädde)
Lunch: Köttbullar med blomkålsmos och pesto / Sallad ute på stan med kyckling, bacon och aioli
Middag: Ugnsbakad lax med majonäs och broccolisallad / Indisk kyckling med rostad vitkål
Mellanmål: Nötter / Makrill på burk / Frukt
Nåt gott på kvällen eller helgen (ja, vi gillar choklad!): Chokladmousse / Varm choklad / Kladdkaka

Print Friendly

3 reaktion på “Börja med paleo – hur gör man?

  1. Bra tips & råd !! Det jag kan sakna är creme fraiche & turkisk yoghurt, annars är det ju ganska lätt tycker jag.
    Efter att ha ätit LCHF i ett år innan var inte övergången så jättestor.
    🙂

    • Tack Maria! Ja, man lär sig ju att hitta alternativ för det mesta, även om vissa saker är svårare att ersätta. Vi har t ex testat “raw food-ost” som görs på cashewnötter att ha till pizzan 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *