CrossFit PB Lördag

God morgon alla goa 🙂

I veckan så skrev jag ju att vi kommer lägga om träningen, den stora förändringen kommer efter Berlin maraton. Men redan nu har det skett en “liten” förändring. Jag är i stort behov i nästan oavsett vad det gäller av att se resultat. Och våra CrossFit perioder som man löser med Marcus på CrossFit fysiken är 6v perioder. Så var sjätte lördag kommer vi köra något som vi kommer kalla “PB Lördag” dvs personbästa lördagar. För att just mäta våra framsteg och få ännu bättre koll på var man ligger när man skall köra vanliga WODar. Vi löste våran första riktiga crossfit period i veckan så igår var våran första PB Lördag 🙂

För att ha koll på våra vikter och vad vi ska slå när det väl är dags, så använder vi oss av appen “myWOD”

20120909-114710.jpg Här fyller vi i vad vi maxar och våra tider på benchmarks WODarna, så vi vet nästa gång vilken tid vi ska SLÅ! 🙂 Du kan även fylla i egna WOD som du köra och en hel del andra saker, funkar faktiskt riktigt bra. Tror det kostar ca 15:- och det är den värd.

Så hur gick det egentligen igår?
Vi valde att mäta oss på front squat. Jag hade som PB en trea på 70kg och Susanne 47,5kg också en trea. Vi satte dessa resultat 15/8 (tack myWOD 😉 ) så alltså inte så längesen.

Front squat:
M 70kg 1a, S 40kg

Metcon:
3 varv av:
500m rodd
400m löpning
Cash out:
SU 300st

M 14:54 S 18:04

Som ni ser så blev det inga nya PB’n igår, direkt när jag insåg detta så blev min tanke “Fan vad kass jag är! Vad har hänt? Har jag tappat muskler? Hjäääälp vad gör jag för fel?” men vi hoppade på WODen och körde på. Efteråt så var SU det enda jag var nöjd med… Jag insåg inte att jag faktiskt tagit 70kg igen på front squat och att det inte var så längesen jag knappt klarade stången.. Insåg inte att jag rott 1500m totalt väldigt fort och sprungit 1200m på en snitt tid på (3:45min/km) utan det ENDA jag var nöjd med var SU. Men hade styrkan inte varit fokuserad på att slå mitt gamla PB så hade jag nog varit grymt nöjd med passet men bara för jag inte gjorde det så blev allt negativt.

Så är detta egentligen bra? JA! För oss är det absolut det MEN man måste ha en väldigt stor respekt för kroppen att den behöver sömn, mat, vatten och återhämtning. Och veckan som varit så har vi saknat allt detta! Man glömmer lätt det (iaf jag) och tror det inte påverkar så mycket, men återigen fick vi det svart på vitt hur MYCKET det påverkar oss hur vi mår. Så nu är det bara att ladda om till nästa PB Lördag om 6v, då rockar vi igen och sköter sömnen, maten, vattenintaget och sömnen bättre, MEN det är OK att göra fel ibland för vi är bara människor 🙂

Vi hörs snart igen
Martin

Print Friendly

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *