CrossFit

Vad är Crossfit? Jo detta, enligt CrossFit Fysiken där allt började för oss!

Crossfit förklarat med 100 ord!

Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet. Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfettet!

Ett crossfitpass (WOD) består av uppvärmning med mobilitet och ibland foam roller, teknik på någon av passets övningar, styrka (t ex back squat, bänkpress eller marklyft) och sedan en metcon. Metcon står för metabolic conditioning och genomförs med hög intensitet. Det finns klassiska metcons som kallas Girls och Heroes, som är lika över hela världen och därför är det också lätt att jämföra sina resultat med andra. Är man nybörjare kan man skala övningar, d v s göra lättare varianter – crossfit passar alla! Står det rx innebär det att man har kört precis enligt instruktionerna med vikter etc. Titta gärna i kategorin crossfit för att hitta de WODs (workout of the day) som vi kör. Hoppas att detta inspirera er till härliga crossfitpass. Vi kommer självklart skriva våra resultat så att ni kan tävla mot oss 😉

Vill du ha inspiration till bra övningar eller tekniktips? Kolla här: CrossFit övningar

Print Friendly

En reaktion på “CrossFit

  1. For loss weight and for health try to physical activity and like a jumping and crossfit rope jumping.
    it’s the beast way to lass weight and for healthy life
    Because it’s not take so much time only 15-20 min activity is more.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *