Första rundan med barfotaskor

20130407-193416.jpgYes nu är det klart, första rundan utomhus med barfotaskorna eller “tossorna” som vi säger hemmavid 😉 Direkt när jag kom utanför dörren så märkte jag skillnad mot vanliga skor. Det var kallt på marken.. Riktigt kallt trotts solen sken.

Först skall jag berätta hur jag preppade fötterna innan jag begav mig ut.

Uppvärmning:
Till detta behöver du en boll, tennisboll, bandyboll eller något i den storleken.
1. Ställ dig på bollen så att den är i mittenav foten och rulla foten så bollen kommer till hälen. Gör detta i 1min / fot.
2. Ställ dig så att bollen är under framfoten (ungefär vid tårna) och rulla från stortån till lilltån fram och tillbaka 10ggr / fot.
3. Gör som föregången övning men böj tårna uppåt 10ggr / fot.
4. Ha bollen under hälen och rulla från hälens insida till yttersidan 10ggr / häl.
5. Gick ca 400m

Sen var jag redo 🙂 1km blev det i 6:50 tempo. Tror dock det var lite för högt men det är svårt att köra långsammare. Efter ca 900m så kände jag att det var skillnad på fötterna och ni kan ju själva gissa vilken av fötterna det märktes först på. Precis på den som mobilteten är sämre på. Tänk så “lätt” det är egentligen att ta reda på själv om något är fel.. Tror man blir lite blind ibland och inte tror man kan göra så mycket själv och litar blint på att någon annan skall ha alla svaren. Vem känner ens kropp bäst egentligen?

Det skall bli mycket intressant att se hur fötterna reagerar på detta imorgon.

Som avslutning blev det ett yogapass på 60min – Så skönt att köra yoga mer kontinuerligt igen.

Summasumarum: Det var skit kul att springa igen och testa något nytt! Glöm aldrig det att ni ska ha roligt!! 🙂

Fortsättning följer!
/Martin

Print Friendly

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *