Tips på nyårslöften

Nyårsafton idag och snart börjar det nya året. Många vill förändra sina liv, sin kropp eller något annat och ger nyårslöften som håller någon månad eller två – och ofta handlar det om att gå ner x antal kilo, träna x antal gånger per vecka eller sluta äta godis/kolhydrater/sluta röka etc. Alltid med goda intentioner och en vilja att lyckas. Men, varför håller det inte?! Dels kan det ju vara svårt att få in nya vanor om man inte gjort upp en noggrann plan, dels kanske man inte funderat på vad syftet egentligen är – vad uppnår jag egentligen om jag lyckas tappa fem kilo eller träna tre gånger i veckan? Hur ser målbilden ut? Vill jag detta för min egen skull eller för någon annan? Har jag valt ett sätt eller en träningsform som jag faktiskt tycker är rolig?

Det finns alltså en hel del att fundera på kring varför man kanske har misslyckats med sina tidigare nyårslöften – och hur man kan göra och tänka för att det ska bli annorlunda nästa år. Jag hittade en hel del bra tips i det här inlägget, som fokuserar på vad du kan göra för att förbättra din hälsa, inte nödvändigtvis tappa vikt. Jag tror mycket på det förhållningssättet – att se till hur jag mår och vad min kropp klarar av, istället för att stirra mig blind på vad vågen säger. Sedan jag började träna crossfit har jag t ex lagt på mig några kilo muskler och snarare gått upp än ner i vikt. Men kroppsformen har såklart förändrats och muskler jag aldrig sett förut har börjat titta fram. Och det är rätt häftigt att kunna göra sånt jag aldrig haft en tanke på när jag tränade förut, att snart kunna stå på händer och att snatcha upp 25 kg. Så jag kommer att fokusera nästa år på rörlighet, styrka och massa yoga och crossfit, på att äta det min kropp mår bäst av, på att köra periodisk fasta lite oftare, på att vara ute i skogen och helt enkelt på att göra tid för det jag älskar.

Mina mål för 2013:
göra fem pullups i rad
Stå på händer
Ta 100 kg i marklyft
Ta 50 kg i bänkpress
Kråkan i en minut
Dygnsfasta minst fem gånger
Göra en paleo challenge på 30 dagar

Vad har du för mål under nästa år?

Print Friendly

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *